.: معرفی کامل فیلم «سریع و خشمگین» :.
نوشته شده به وسیله ی دختر ایرونی در تاریخ 88/2/14:: 4:53 صبح
معرفی کامل فیلم « سریع و خشمگین »
(2009) The Fast and the Furious 4
«سریع و خشمگین» یک اکشن حادثهای با داستانی نه چندان تازه است اما به هر حال ظرفیتهای موجود در جلوههای ویژه این فیلم و همچنین تبلیغات فراوان کمپانی یونیورسال پیکچرز کار خود را کردهاند و موجب آن شدهاند که «سریع و خشمگین» تنها در هفته اول اکران خود حدود هفتاد و یک میلیون دلار فروش کرده و در جایگاه نخست جدول پرفروشها قرار گیرد .
<$BlogSkyMore4Post$>
متوسط فروش بالاتر این فیلم همچنین سببساز آن گشته که دیگر فیلم پرفروش این روزها یعنی فانتزی «هیولاها در برابر بیگانگان» به رده دوم جدول سقوط کند. جالب اینجا است که تعداد سالنهای سینمای نمایشدهنده «سریع و خشمگین» حدود 500 سالن کمتر از سینماهایی هستند که اکران «هیولاها در برابر بیگانگان» به آنها سپرده شده است! همان طور که اغلب کارشناسان سینمایی پیشبینی کرده بودند، بخش عمده مخاطبان «سریع و خشمگین» را رده سنی 20 الی 35 سال تشکیل میدهند و جالب اینجا است که اغلب این تماشاگران هم با خاطری آسوده سالن سینما را ترک کردهاند و طبق نظر سنجیهای انجام گرفته نیز بیشتر آنان، «سریع و خشمگین» را یک فیلم سرگرمکننده خوب ارزیابی کردهاند. این در حالی است که نظرات منتقدان بیانگر وضعیتی دیگر است چرا که اغلب آنان این فیلم اکشن حادثهای را یک فیلم تکراری و در پارهای موارد خستهکننده دانستهاند و بر این موضوع تاکید کردهاند که «سریع و خشمگین» هیچ داستان صریح و سرراستی برای عرضه ندارد و هر چه است همان است که پیش از این دیدهایم. این موضوع با مخالفت صریح کارگردان فیلم یعنی جاستین لین مواجه شده و لین طی گفتگوهای کوتاه و اغلب چند دقیقهای خود از این مساله سخن گفته که وی دوست دارد برای خوشایند مخاطبان فیلم بسازد و برای نظرات کارشناسان، اهمیت چندانی قائل نیست. وی همچنین درباره دورنمای اکران فیلم خود گفته است: "تاکنون که همه چیز خوب بوده است به خصوص اینکه آنها که فیلم را دیدهاند با نگاهی مثبت درباره آن صحبت میکنند. امیدوارم این روند ادامه یابد!"
نظرات منتقدان
وسلی موریس- به نظر میرسد که ساخت چهارمین قسمت از سری فیلمهای «سریع و خشمگین» به مانند عنوان فیلم، خیلی سریع و با عصبیت کامل صورت گرفته است! برخلاف فیلم سابق این مجموعه یعنی «سویفت توکیو» که روایت داستانی نسبتا خوبی داشت اینجا از عنصری به نام روایت داستانی کمترین بهرهای برده نشده و همه چیز به دو لیدر محول شده که خود داستان فیلم را پیش ببرند یعنی درست به مانند آنچه این روزها در سری بازیهای کامپیوتری مشاهده میکنیم! در اینجا ما باید گوشهایمان را ببندیم و تنها نظارهگر صرف عملیات مهیجی باشیم که وین دیزل به همراه پاول واکر انجام آن را برعهده گرفته است؛ این مسالهای کاملا بیشرمانه است و مطمئنا موضوعی نیست که ناشی از تراوشات ذهنی یک مغز سالم باشد! با نگاهی به فیلمهای جنایی دهههای پنجاه یا شصت و مقایسه آنها با جناییهای این روزها یک چیز بیش از همه به چشم میآید، آن هم اینکه اگر چه در آن سالها هم بیشتر جناییسازان سرگرمیسازی را الویت اول ساخت فیلم خود قرار میدادند اما در کنار آن تلاش میکردند که با جای دادن مفاهیم انسانی در بخشهای مختلف داستان فیلم، کوششی حداقلی در جهت درون کاوی ذهنی مخاطبان انجام دهند ولی در قرن جدید فیلمهایی مانند «سریع و خشمگین» ساخته میشوند که حتی کاراکترهای به ظاهر موجه آنها هم هیچ پیشنهاد جدیدی برای آسوده زیستن را در اختیار مخاطب قرار نمیدهند! این کاراکترها به مانند رباتها طبق برنامهای از پیش تعیین شده تنها سعی دارند دشمنان خود را از بین ببرند و دیگر هیچ! این مساله بیش از همه متاثر از شرایط فرهنگی برآمده از بازیهای کامپیوتری و سریالهای سطحی تلویزیونی است.
راجر ایبرت- «سریع و خشمگین» به طور دقیق و جامع هرآنچه را که انتظار میرفته به نمایش گذاشته است و بدبختانه هیچ چیز دور از ذهنی در این فیلم وجود ندارد. شما در فیلم، اتومبیلهایی را میبینید که با سرعت زیاد در حال حرکتاند و همین طور با شخصیتهایی روبه رویید که به شدت عصبانی و خشمگین هستند! عوامل فیلم خیلی خوب میدانستهاند که چنین فیلمهایی را چگونه باید بسازند؛ تهیهکننده فیلم یعنی نیل مورتیز با احتساب این فیلم، چهارمین تهیهکنندگی «سریع و خشمگین» را هم انجام داده و جاستین لین کارگردان فیلم هم برای دومین باری است که افتخار همکاری در این سری فیلم نصیبش میشود! ضمن اینکه وین دیزل و دیگر بازیگران اصلی فیلم، در نسخه محصول 2001 «سریع و خشمگین» نیز حضور داشتهاند. «سریع و خشمگین» یک فیلم اکشن خاص است که جلوههای ویژه خوبی داشته و بازیهای آن هم بازیهای خوب و اساسی هستند اما معضل اصلی، داستان تکراری فیلم است که بدجوری به فیلم ضربه زده است. در فیلمنامه فیلم یک سری لغت معین در زمانهای مختلف و از زبان کاراکترهای مختلف بیان میشوند؛ لغاتی مانند سرعت، راننده/رانندگان، اف.بی.آی، مرز، مکزیک، مرگ، قتل، زندان، تونل، کوکائین و لغاتی شبیه به اینها! این تکرار لغوی اگرچه در ابتدا چندان جلوه نمیکند اما با چند بار دیدن فیلم است که خیلی خوب نظرگاه سطحی سناریست این کار درباره مفاهیم این لغات بیان میشود.
نکات حاشیهای
-- کریس مورگان که نگارش فیلمنامه «سریع و خشمگین» را برعهده داشته است، درباره میزان استقلال کاریاش چنین میگوید: "اگرچه در زمینه تنظیم سناریو از کمکهای گری اسکات تامپسون هم بهره بردم اما نزدیک به هشتاد درصد فیلمنامه نهایی را خودم نوشتهام. عمده فعالیت تامپسون مربوط به کار بر روی کاراکترهای اصلی فیلم و نحوه پرداخت صحیح شخصیت آنها بود که البته این کار هم با نظارت کامل من صورت گرفت!"
-- موسیقی «سریع و خشمگین» یکی از اصلیترین نقاط قوت فیلم است. طبق گفته کتی نلسون که نظارت بر ضبط موسیقی را برعهده داشته برای ساخت موسیقی این فیلم از یک ارکستراسیون پنج نفره استفاده شده است و در تولید آواهای فیلم هم حدود شصت کارشناس موسیقی به کار گرفته شدهاند!
-- «سریع و خشمگین» از جهاتی برای بسیاری از ایرانیان هم فیلم ویژهای به شمار میرود چرا که مدیریت فیلمبرداری این فیلم برعهده امیر مکری هنرمند فعال ایرانی بوده است. مکری که در 11 ژوئن 1956 در ایران متولد شده، فعالیت حرفهای خود در هالیوود را با فیلمبرداری فیلم «هر آنچه که شما در رویا بدان دست پیدا میکنید» به کارگردانی آلن بلوم آغاز کرده و تاکنون در فیلمبرداری آثاری نظیر «ارباب جنگ»، «گنجینه ملی: کتاب اسرار» و «نقطه برتری» نقش داشته است. بد نیست بدانید در بخشهای مختلف گروه فیلمبرداری «سریع و خشمگین» یک گروه حدودا چهل نفره تحت مدیریت مکری به فعالیت پرداختهاند!
کارگردان: جاستین لین
فیلمنامه: کریس مورگان، گری اسکات تامپسون
مدیر فیلمبرداری: امیر مُکری، پائول هاگن
تدوین: کریستین آدام واگنر، فِرِد راسکین
طراح صحنه: تریستان پی بورن، گاندی گوترز، ریچارد ماهون
موسیقی: کتی نلسون، جو لیسانتی، شری اس اوزکی، برایان تایلر
بازیگران: وین دیزل، پائول واکر، میشل رودریگز، جوردانا بروستر، جان اورتیز، گال گادوت، لیزا لاپیرا، جک کانلی، شی ویگام، سانگ کانگ، تگو کالدرون
ژانر: اکشن، حادثهای، تریلر، دنبالهای، ورزشی
مدت: 129 دقیقه
محصول 2009 آمریکا
داستان فیلم
در پی وقوع جنایتهایی در شهر اِل اِی یا همان لوسآنجلس، دشمنی میان یک تبهکار قدیمی با نام دومینیک تورتو/دوم تورتو (با بازی وین دیزل) و یک کارآگاه پلیس با نام برایان اُ.کانر (با بازی پاول واکر) دوباره اوج میگیرد... تورتو به دلیل اتهاماتی نظیر آدمکشی با اتومبیل و قاچاق مدتها تحت تعقیب بوده و به همین دلیل مجبور شده حدود شش سال در جمهوری دومینیکن زندگی کند. وی به تازگی و برای یافتن قاتل یا قاتلان نامزدش به آمریکا بازگشته اما خیلی زود دستگیر شده و ناچار میشود که برای مقابله با یک دشمن مشترک در کنار پاول واکر قرار گیرد. همین مساله سببساز آن میشود که برای مقابله با رهبر یک گروه قاچاقچی دارو، اتحادی میان این تبهکار و کارآگاه واکر به وجود آید. این دو مرد برای گرفتن انتقام میبایستی تمام کارها و روشهای طاقتفرسا را امتحان کنند؛ روشهایی که آزمایش برخی از آنها به مانند راه رفتن بر لبه تیز یک شیء بُرَنده است...
منبع: سایتهای یاهوموویز و آی.ام.دی.بی
----------------------------------
منبع : Hamavaz.com
کلمات کلیدی :